Recensie – Love & Friendship

Het is een voorzichtige trend, niet zo intens als de alsmaar draaiende fantasieloze carrousel der superheldenfilms, maar toch een trend: elk jaar wordt er wel een van de klassieke Britse verhalen van literaire koninginnen als de gezusters Brontë of Jane Austen verfilmd. Pride & Prejudice (2005, Wright), Jane Eyre (2011, Fukunaga) en Wuthering Heights (2011, Arnold) zijn daar de meer geslaagde en eigenzinnig vruchten van. De nieuwste poging is van Whit Stillman, die Lady Susan (een kort verhaal van Jane Austen, geschreven rond 1794, gepubliceerd in 1871) tot een film maakt.

Klassieke klucht met adellijke grandeur

lovefriendship2
Love & Friendship (2016, Stillman)
  • Love & Friendship | Whit Stillman
  • 2016 | Ierland | drama, komedie, romantiek | 92 minuten
  • Cast: Kate Beckinsale, Emma Greenwell, Xavier Samuel, Chloé Sevigny, Morfydd Clark, Tom Bennett, Stephen Fry, e.a.

Ook Stillman doet het helemaal op zijn eigen manier. Love & Friendship is luchtig, kluchtig zelfs op momenten, alsof de dialogen uit de befaamde typemachine van Woody Allen komen. Die luchtigheid komt ook naar voren tijdens de introductie van de personages. Naar goed klassiek Engels gebruik zijn er daar heel veel van, en de entree van elk wordt gecombineerd met een tekstballonnetje met triviale informatie aangaande het desbetreffende karakter. Het zorgt voor een bepaalde dynamiek die, samen met de nodige humor, prima werkt in de eerste akte van de film.

Na de speelse opening kakt het allemaal in. De humor blijft aanwezig, met name in de vorm van de wereldvreemde doch innemende Sir James Martin (Tom Bennett) – hij ziet zelfs de pracht in iets banaals als een bord doperwten en bezit een aandoenlijke naïviteit die grenst aan het kinderlijke. Maar, hij is rijk en daarmee interessant voor de dames. Buiten het komisch aspect en het fijne kleurenpalet valt er echter steeds minder te genieten terwijl er genoeg potentie is; een overdaad aan personages schaadt de uitdieping. Kate Beckinsale’s Lady Susan Vernon is een uitzondering. De titelfiguur uit het originele verhaal draagt de film en is een intrigerend personage. Onder een laag van narcisme en manipulatie gaat een vrouw schuil die slim en schuw is en simpelweg op zoek naar waar ze recht op heeft in de weinig progressieve high society van de 18e eeuw. Ze doet mee aan het spel om rijkdom en macht en is er goed in. In zekere zin is Lady Susan een vroeg-feministisch rolmodel. In dat aspect ligt de kans om sympathie op te wekken, maar deze wordt niet benut. Dat lukte Charlize Theron dan weer wel met een soortgelijk personage in het vreselijk ondergewaardeerde Young Adult (2011, Reitman).

Filmografie Whit Stillman (1952, VS)

• Metropolitan (1990)
  • Barcelona (1994)
  • The Last Days of Disco (1998)
  • Damsels in Distress (2011)
  • Love & Friendship (2016)

Voor de 64-jarige Stillman is Love & Friendship pas zijn vijfde film. Samen met indie-filmmakers als Richard Linklater, Todd Solondz, Noah Baumbach en Wes Anderson was hij een van de spilfiguren in een bescheiden Amerikaanse new wave, die zicht vooral opwierp als tegenhanger van de gewelddadige misdaadpulp van Quentin Tarantino en de zijnen. Achteraf valt de stroming het best te typeren als pre-mumblecore, een inspiratie voor een subgenre; mumblecore is low-budget, indie, veelal geïmproviseerd door onbekende acteurs. De films zijn slice of life, en richten zich vooral op blanke Amerikaanse twintigers en dertigers. Stillmans vorige film, Damsels in Distress (2011), is bijvoorbeeld typisch mumblecore, terwijl zijn debuut Metropolitan (1990) een  grote inspiratie is voor jonge filmmakers van nu. Love & Friendship heeft niet veel met mumblecore of Stillmans eerder werk te maken. Toch weet hij de film van een eigen stempel te voorzien, die echter weinig urgent of vernieuwend is. Daarmee komt Love & Friendship terecht in de bescheiden marge van het veld recente klassieke boekverfilmingen.

2-5